Realizace projektu
Smlouva s partnery, s poskytovatelem
Oddělení pro výzkum a projektovou podporu:
-
poskytneme vzor Smlouvy o účasti na řešení projektu, pomůžeme s finalizací textu smlouvy včetně jednání s partnery projektu a právníkem MU, pomůžeme se zajištěním podkladů pro poskytovatele k uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory, zajistíme schválení smluv v ISEP, podpisy a vložení do Registru smluv,
-
pokud v projektu spolupracujte s dalším hospodářským střediskem MU, pomůžeme se sestavením Dohody o spolupráci včetně schválení v ISEP a podpisů.
Poskytnutí konzultace partnerům v projektu
Oddělení pro výzkum a projektovou podporu a Ekonomické oddělení:
- nabízíme společné setkání (osobně, online) se zástupci projektových partnerů k průběhu řešení projektu z administrativního hlediska,
- poskytneme PPT prezentaci se základními informacemi k řešení projektu včetně pokynů k čerpání rozpočtu,
- poskytneme konzultace s partnery během řešení projektu e-mailem, telefonicky.
Rozpočet projektu a jeho čerpání
Ekonomické oddělení (kontaktní osoba dle typu projektu):
- kontrola a poradenství v oblasti čerpání rozpočtu,
- zařazení nákladů do odpovídajících položek rozpočtu,
- zpracování objednávek, faktur a plateb, archivace dokladů,
- poradenství při určení dodavatelsko-odběratelského vztahu včetně smluv dle § 1746: návrh, vyhotovení smlouvy, kontrola a zajištění vložení do Registru smluv
Výše režijních prostředků odváděných z projektové dotace fakultě (FSS MU) je pro rok 2023 16,41 %.
Ústřední knihovna FSS:
- zajištění nákupu knih, časopisů, e-zdrojů včetně výběrového řízení (akvizice@fss.muni.cz),
- poradenství a podpora pro plnění projektových podmínek Open Science u projektových výstupů (publikace i data): výběr vhodného časopisu pro publikování v režimu Open Access, zajištění uložení a zveřejnění výsledku v univerzitním repozitáři v souladu s licenčními podmínkami vydavatele, poradenství pro výběr vhodného repozitáře pro uložení výzkumných dat. Kontakt: Mgr. Aneta Pilátová, e-mail: openscience@fss.muni.cz
CIKT:
nákup, instalace a údržba HW / SW v rámci Centrálních nákupů i mimo něj - více zde (poradenství při výběru, průzkum trhu, objednání, komunikace s dodavatelem, kontrola technických parametrů při dodání, instalace, údržba). Více zde.
cikt@fss.muni.cz
Uzavírání pracovních smluv a dohod
Personální oddělení (doppler@fss.muni.cz):
- příprava a realizace výběrových řízení: zveřejnění výběrového řízení na Úřední desce MU a FSS, LinkedIn, FB, Jobs.cz, Práce.cz, EURAXESS, komunikace s uchazeči v průběhu a při ukončení výběrového řízení, písemná dokumentace k řízení a jeho následná archivace,
- pomoc při zaměstnávání zahraničních členů týmu: formality spojené s příjezdem (např. vízum, cizinecká policie, zdravotní péče, ubytování), přihlášení do systému pojištění, konzultace s osobami pracujícími ve více zemích EU a praktická pomoc s vyřízením formalit.
Uzavírání dohod u prací konaných mimo pracovní poměr (DPP/DPČ) zajistí asistentka na katedře/ústavu/pracovišti.
Změnová řízení, dílčí a závěrečné zprávy
Pomoc s přípravou a formálními náležitostmi žádosti o změnu, zajištění komunikace s partnery, poskytovatelem, schválením v ISEP, odeslání žádosti (Oddělení pro výzkum a projektovou podporu); s finanční částí žádosti (Ekonomické oddělení), s podklady týkající se osobních nákladů (Personální oddělení).
Informační podpora týkající se dílčích a závěrečných zpráv: individuální konzultace, společná školení, pokyny k přípravě zpráv, zpětná vazba k připraveným zprávám, zajištění formálních náležitostí zpráv: podpisy, formální přílohy, zajištění schvalovacího procesu v ISEP, odeslání zprávy poskytovateli (Oddělení pro výzkum a projektovou podporu); příprava podkladů pro finanční část zpráv, zadávání položek rozpočtu do informačních systémů poskytovatelů (Ekonomické oddělení).
Výsledky projektu a jeho propagace, práce s daty
Oddělení pro výzkum a projektovou podporu:
konzultace k vykazování výsledků a ke Smlouvě o využití výsledků: vzor smlouvy, komunikace s CTT MUNI a RMU, pomoc při uzavírání smlouvy (komunikace s uživatelem, schvalování, podpisy).
Ekonomické oddělení:
konzultace a poradenství k vydávání publikací včetně monografií, autorským právům a duševnímu vlastnictví (např. koediční smlouvy, licenční smlouvy).
Ústřední knihovna FSS (openscience@fss.muni.cz):
- poradenství v oblasti výběru vhodného repozitáře pro výstupy z projektů, více zde,
- konzultace ohledně plnění podmínek projektu v oblasti Open Access, více zde,
- základní podpora při realizaci Data management plan, více zde,
- evidence publikačních výstupů, odvod do RIV, více zde.
CIKT (cikt@fss.muni.cz):
- konzultace a poradenství k využívání úložišť MS Teams a OneDrive případně dalších podporovaných MUNI. Nastavení skupin dokumentů na dokumentovém serveru v ISu,
- konzultace, školení a poradenství k využívání O365+ (komunikace v týmu, uživatelské možnosti Zoom, MS Teams a podobně),
- tvorba emailových účtů, zajištění aliasů pro hromadnou komunikaci v rámci grantů.
Oddělení pro vnitřní a vnější komunikaci (propagace@fss.muni.cz):
- koordinace spolupráce s tiskovým odborem MUNI: komunikace k veřejnosti, spolupráce s tiskem a online médii, návrhy tiskových zpráv, vyhotovení fotografií,
- návrh a pořízení propagačních materiálů projektu (šablony jednotného vizuálního stylu - prezentace, letáky, bannery, tiskopisy, propagační předměty apod.), pomoc při psaní popularizačních článků,
- poskytnutí aktuálních materiálů o fakultě: „promo balíček“, ze kterého lze čerpat oficiální propagační informace,
- podpora při tvorbě webových stránek: grafický design, kontakty na UVT, kde řeší zakládání nového webu a jeho tvorbu pro všechny zaměstnance MU (zdarma).
Erasmus+, CEEPUS, AKTION apod.
U projektů náležejících do agendy Centra zahraniční spolupráce (např. Erasmus+, CEEPUS, AKTION) poskytuje administrativní podporu Oddělení zahraničních vztahů (int@fss.muni.cz):
- zajištění uzavírání smluv s poskytovatelem včetně partnerských a dohod o spolupráci, včetně jejich administrace (komunikace se zahraniční institucí, zajištění podpisů a odeslání smluv, evidence smluv, vložení do ISEP),
- konzultace a zajištění uzavírání smluv ke stážím (návrh smlouvy, zajištění podpisů apod.).
Open Science a Data management plan
Otevřený přístup k vědeckým informacím (Open Access – OA nebo v širším pohledu Open Science - OS) patří k základním podmínkám rozvoje současné vědy. Dostupnost vědeckých informací zlepšuje veřejné služby a umožňuje rychlejší zavádění inovací a jejich ekonomicky efektivní využívání.
Open Science představují dvě základní oblasti:
1. vědecké publikace v režimu otevřeného přístupu (OA)
2. výzkumná data sdílená podle principů FAIR (Findable-Accessible-Interoperable-Reusable).
Masarykova univerzita zahájila 1. ledna 2020 tříletý projekt koordinovaný ÚVT MU, jehož cílem je definovat a nastavit politiku, infrastrukturu a systematickou podporu pro rozvíjení otevřené vědy na MU. Do projektu je zapojena i Ústřední knihovna Fakulty sociálních studií MU, kontaktní osoba: Mgr. Aneta Pilátová, Open Science metodička, e-mail: openscience@fss.muni.cz. Více zde.
Strategie Open Science na MU
Vedením MU byla 1. 11. 2022 Strategie Open Science MU 2022–2028 přijata jako strategický dokument. S akčními plány a cíli strategie se můžete blíže seznámit na webové stránce Open Science na MU.
Otevřený přístup k vědeckým publikacím - Open Access
Otevřený přístup k vědeckým publikacím zahrnuje recenzované vědecko-výzkumné časopisecké články a jejich rukopisné autorské verze, dále lze tímto způsobem zpřístupňovat konferenční příspěvky, monografie, články ve sbornících, jakož i publikace učebnicového a komentářového typu obsahující vědecké informace. Jedná se o bezplatný a neomezený online přístup k těmto informacím s oprávněním dalšího využití obsahu prostřednictvím tzv. veřejných licencí. Otevřené publikace mohou být distribuovány a využívány ve vědě, výuce a ve všech oblastech informační společnosti.
U tradičního modelu publikování mají k těmto publikacím přístup jen předplatitelé, u otevřeného přístupu naopak všichni. Projektovou podmínku Open Access lze splnit dvěma způsoby:
• Zlatá cesta (Golden Access) - publikování v otevřených časopisech
(OA poskytují vydavatelé)
• Zelená cesta (Green Access) - autoarchivace (publikace) v otevřených repozitářích
(OA poskytují autoři)
Oba tyto způsoby jsou komplementární a je možné si vybrat, jaký způsob splnění projektových podmínek je pro Váš projekt nejvhodnější. Pokud si nebudete vědět rady s výběrem vhodného časopisu, analýzou podmínek vydavatele s ohledem na vložení článku do repozitáře nebo budete například hledat vhodný repozitář, neváhejte se obrátit fakultní Open Science metodičku Mgr. Anetu Pilátovou, e-mail: openscience@fss.muni.cz.
Jak postupovat jako zaměstnanec a student MU při práci s repozitářem MU upravuje Směrnice č. 4/2013 o repozitáři zaměstnaneckých děl.
Sdílení výzkumných dat – FAIR Data (=Findable-Accessible-Interoperable-Reusable)
Sdílení/ publikování výzkumných dat je nezbytný nástroj pro akceleraci a zkvalitnění výzkumného procesu. Přináší nové příležitosti pro profilaci a aktivní zapojení MU do evropských a mezinárodních aktivit (např. European Open Science Cloud aj).
Pod tlakem poskytovatelů dotací se potřeba uchovávat, sdílet a publikovat výzkumná data stává stále aktuálnější také v rámci MU. Od r. 2014 jde o podmínku vybraných oblastí výzkumu programu EU Horizon 2020, od r. 2017 je povinnost rozšířena na všechny podpořené projekty z tohoto programu. Obdobné požadavky jsou již zavedeny nebo připravovány dalšími mezinárodními programovými schématy (např. Horizon Europe). Vyskytují se také v rámci Národní politiky VaVaI 2021+ a u návazných intervencí poskytovatelů podpory.
Jak postupovat při získávání, uchovávání a užití výzkumných dat aktuálně upravuje Směrnice č. 6/2013 o výzkumných datech MU.
Data management plan (DMP)
Jde o popis životního cyklu dat sbíraných, vytvořených a zpracovaných v rámci konkrétního projektu. DMP obsahuje informace, které zajistí, že data budou vyhledatelná, dostupná, interoperabilní a znovu využitelná (naplní, co nejvíce princip FAIR - findable, accessible, interoperable and re-usable). Do DMP se uvádí, jaká data jsou uchovávána, zpracovávána, vytvářena a používána, jaký postup je zvolen při ukládání dat během a po skončení projektu, jaké metodologické postupy a standardy jsou použity, jak budou data zpřístupňována, jaké softwarové nástroje byly k vytváření dat použity, popř. jaký software je potřeba k jejich prohlížení a také jak budou data nadále spravována a uchovávána.
Zdroj: https://www.lib.cas.cz/podpora/data/asep/pro_autory/DMP_2018.pdf.
Vzhledem k nutné doménové znalosti vědeckých dat pro správné nastavení jejich správy je zpracování DMP primárně záležitostí vědce, knihovna FSS vám může ve spolupráci s univerzitním Core týmem Open ScienceHR4MUNI OA poskytnout metodickou podporu, a to např. doporučením nástrojů pro správu DMP (jako např. Data Stewardship Wizard) a dále vás navést v této problematice. Více informací o nástrojích pro správu výzkumných informací najdete zde. Kontaktní osoba: Open Science metodička Mgr. Aneta Pilátová, e-mail: openscience@fss.muni.cz.
Je-li v grantu naplánován úvazek na administrativního pracovníka z Oddělení pro výzkum a projektovou podporu, oddělení realizuje tyto činnosti: příprava podkladů pro DPP, DPČ, smluv podle §1746 včetně průvodních listů a potřebných prohlášení, příprava nákupů materiálu a služeb včetně průzkumu trhu, zajištění školících místností, komunikace s ostatními děkanátními pracovišti fakulty, pomoc se změnami v projektech, pomoc při přípravě dílčích a závěrečných zpráv včetně vyplňování údajů do informačních systémů poskytovatelů, pomoc se zajišťováním služebních cest (objednání letenek, ubytování apod.), případně další činnosti dohodnuté při podávání návrhu projektu.